Meeldib,
jagan
 
Näita toitumisalast teavet
Hapnik ja VO2 max
Hapnik ja VO2 max

Meil on hapnikku vaja elus püsimiseks ja veel rohkem spordi tegemiseks. Hapnikku ei saada üksnes hingamise kaudu. Miks on hapnik ja VO2 max nii tähtsad?





Milleks on vaja hapnikku?

Rakkudes on mitokondrid. Need toodavad glükoosist energiat ATP (adenosiittrifosfaat) kujul. Selleks on aga vaja hapnikku. Seda koguvad kopsudest punased verelibled ning jaotavad selle kõigisse organismi rakkudesse laiali. Füüsilise tegevuse ajal on vaja rohkem energiat ja seega ka rohkem hapnikku. Hingamine ja südame löögisagedus kiirenevad, et mitokondrid saaksid rohkem hapnikku.





Mis on VO2 max?

Füüsilise pingutuse ajal kasvab kasutatava hapniku maht piirväärtuseni: VO2 max. See on hapniku suurim kogus, mida organism suudab intensiivse pingutuse ajal minutis tarbida. Selle väärtus erineb sõltuvalt inimesest, soost, vanusest ja füüsilise aktiivsuse tasemest. Isegi kui tegevuse intensiivsus suureneb, ei ületa tarbitava hapniku kogus väärtust VO2 max.





VO2 max: vastupidavuse näitaja

VO2 max annab märku füüsilisest seisundist ja hinnatava sportlase edusammudest. Mida suurem see väärtus on, seda parem on tänu energiatootmisele vastupidavus. VO2 max on seotud väärtusega MAP: maksimaalne aeroobne jõud. Sportlase vastupidavus on võime hoida pingutusi võimalikult kaua MAP-väärtuse läheduses.

Siiski tuleb olla ettevaatlik, sest VO2 max ei tähenda veel kõike: kaks sportlast, kellel on sama VO2 max, ei ole tingimata samade võimetega. Arvestada tuleb ka sellega, et hapnikku ei kasuta mitte ainult lihased, vaid ka teised organid: süda, aju. 





Kuidas parandada näitajat VO2 max?

Vastupidavustreening (vähene intensiivsus, kuid pikk kestus) suurendab mitokondrite arvu lihaskiududes ja kapillaaride arvu nende kiudude ümber. Sellist liiki treening suurendab ka süstoolset mahtu ehk löögimahtu, mis on vere hulk, mida süda iga kokkutõmbe ajal väljutab.  Selle muutumine võimaldab suurendada lihastesse jõudva hapniku hulka ning parandada ka hapniku kasutamist lihastes. Seetõttu suureneb VO2 max.