Meeldib,
jagan
 
Näita toitumisalast teavet
Energia metabolismi teostamine
Energia metabolismi teostamine

Lihased tõmbuvad kokku iga liigutusega ja iga harjutusega. Lihaste kokkutõmbumiseks on vaja energiat: ATP-d. Kust seda saadakse?





Mis on ATP?

Energia salvestatakse ATP ehk adenosiintrifosfaadi kujul. Organism sisaldab seda vaid 85 g. Väike reserv ei võimalda sooritusvõimet pikema aja jooksul säilitada. Varud ammenduvad mõne sekundiga ning neid tuleb pidevalt uuendada.





Kust see energia tuleb?

Energia tuleb lihastes talletatavas kiire energia allikast fosfokreatiinist. See võimaldab ATP-d lühikese ja intensiivse pingutuse ajal taastada. Kui pingutus kestab kauem, saadakse ATP-d Krebsi tsükli kaudu, mis tähendab, et ATP-d toodetakse rakkudes olevates mitokondrites hapnikust ning a) glükogeenist, mille kujul talletatakse lihastes ja maksas glükoosi, ja b) triglütseriididest, mille kujul talletatakse lihastes ja rasvkoes rasvu.





Energiavood

Alaktilist anaerobioosi kasutatakse lühikese intensiivse pingutuse ajal (sprint, tõstmine, hüppamine, heitmine) ja selleks pole hapnikku vaja. See voog kasutab lokaalseid fosfokreatiinivarusid, mis ammenduvad 10 sekundiga. Laktiline anaerobioos algab pärast alaktilist voogu ning seda kasutatakse lühikese, intensiivse pingutuse ajal (kestusega mõni minut). Selle voo jaoks ei ole vaja glükoosi lõhustamiseks hapnikku, kuid selle käigus tekib piimhape. See on piiravaks teguriks, sest mida rohkem piimhapet koguneb, seda väiksem on jõudlus. Aerobioosi kasutatakse kestvus- või vastupidavustreeningu ajal. Lihaste kokkutõmbed on jätkuvalt võimalikud, kuna ATP-d toodetakse pidevalt juurde. Selle voo jaoks on vaja hapnikku ning selle käigus lõhustatakse süsivesikuid ja rasvu. See sõltub pingutuse pikkusest, aga ka sportlase toitumisest. Jõutreeningul kestusega < 30 min kasutatakse eelistatavalt süsivesikuid. Vastupidavustreeningul kestusega > 30 min kasutatakse rasvu, mis võimaldab säilitada looduslikult madalat glükogeenivaru.   





Milleks energiat kasutatakse?

20 kuni 25% energiast kasutatakse lihaste kokkutõmbumiseks see on mehaaniline energia. Ülejäänud 75 kuni 80% eraldub soojusena ja läheb lihaste jaoks kaotsi. See madal efektiivsus tähendab, et varude täiendamine on oluline.